Leczenie nerwic Kraków

Definicja nerwicy

W potocznym rozumieniu “nerwica” jawi się nam jako jedna jednostka chorobowa, jednak zaburzenia nerwicowe to tak naprawdę grupa różnego rodzaju trudności. Kraków to miasto, gdzie około 30% populacji cierpi z powodu zaburzeń lękowych.

Doświadczane są w codziennych sytuacjach, jako lęk, nadmierny strach, niepokój i cierpienie, przez co potrafią mocno obniżyć komfort życia. Mogą się pojawiać w różnym nasileniu i być zestawem zupełnie odmiennych objawów. Zazwyczaj obejmują one sferę emocjonalną. Pacjent ciągle się czegoś boi i mimo że często jest świadomy swoich trudności – one również wywołują w nim lęk. Jest to prosta droga do stworzenia samonapędzającego się koła, które nasila zaburzenia.

Objawy potrafią obejmować również strefę fizyczną (somatyczną), kiedy osobie towarzyszą zawroty głowy, kołatanie serca lub nieprzyjemności ze strony układu pokarmowego. Nawet problemy skórne, takie jak trądzik, mogą mieć swoją przyczynę w nerwicy. Zaburzenia lękowe są jedną z najczęstszych form zaburzeń psychicznych. Ich leczeniem zajmują się psycholodzy, psychoterapeuci i psychiatrzy. To, który specjalista jest potrzebny dla danej osoby, zależy od rodzaju objawów i ich nasilenia. Podczas leczenia nerwic wysoką skutecznością odznacza się psychoterapia psychodynamiczna, poznawczo-behawioralna oraz farmakoterapia.

Objawy nerwicy

Jeżeli sięgniemy do Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób (ICD-10), dowiemy się, że w ramach zaburzeń nerwicowych są klasyfikowane następujące schorzenia:

• zaburzenia lękowe w postaci fobii – fobia to intensywny strach, często irracjonalny, przed sytuacjami lub przedmiotami, które obiektywnie patrząc nie są niebezpieczne. Wyróżnia się różne rodzaje fobii – we wspomnianej już klasyfikacji ICD-10 znajdziemy podział na agorafobię, fobie społeczne oraz izolowane (specyficzne), fobie BNO (bliżej nieokreślone) oraz inne zaburzenia lękowe w postaci fobii;
  • inne zaburzenia lękowe – to pojęcie obejmuje m.in. takie schorzenia jak napady lęku, lęk uogólniony, zaburzenia depresyjne i lękowe mieszane;
  • zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, tzw. nerwica natręctw – charakteryzuje się występowaniem obsesyjnych myśli lub/i natrętnych czynności;
  • reakcja na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne – mamy tu do czynienia z ostrą reakcją na stres, stresem pourazowym, zaburzeniami adaptacyjnymi oraz innymi reakcjami na ciężki stres;
  • zaburzenia dysocjacyjne, zwane też konwersyjnymi;
  • zaburzenia występujące pod postacią somatyczną – m.in. zaburzenia hipochondryczne lub uporczywe bóle psychogenne;
  • inne zaburzenia nerwicowe.

Nieracjonalny lęk, utrudniający normalne funkcjonowanie – to może być nerwica. Leczenie w dużych miastach, takich jak Kraków, jest o tyle prostsze niż w przypadku mniejszych miejscowości, że nie trzeba ograniczać się do wyboru gabinetu zlokalizowanego najbliżej miejsca zamieszkania – łatwość dojazdu sprawia, że nawet w przypadku nerwicy możemy podjąć leczenie w dowolnym miejscu Krakowa.

Przyczyny powstawania nerwicy

Co sprawia, że niektóre osoby zmagają się z zaburzeniami nerwicowymi? Wśród możliwych przyczyn wymienia się czynniki genetyczne, społeczne, kulturowe i środowiskowe. Wystąpieniu zaburzeń nerwicowych sprzyjają nierozwiązane konflikty wewnętrzne, presja i wymagania społeczne, przeżyta trauma czy brak odpowiedniej opieki rodzicielskiej. Bierze się również pod uwagę rolę czynników biologicznych, np. stan układu nerwowego i rolę neuroprzekaźników.

Niezależnie od przyczyn, nerwica może i powinna być leczona. Leczenie nerwic pomaga pacjentowi poradzić sobie z odczuwanym przez niego irracjonalnym lękiem. Tak zwana nerwica w znaczący sposób utrudnia życie osoby nią dotkniętej, odbiera radość z życia. Na taki lęk nie trzeba się godzić, ani go akceptować. Można go coraz lepiej rozumieć, a z czasem bardzo osłabić jego wartość.

Leczenie nerwicy lękowej

Kraków to miasto, gdzie możesz znaleźć specjalistyczną pomoc w zakresie leczenia nerwicy lękowej, a także innego rodzaju zaburzeń. Zaburzenia lękowe można leczyć na wiele sposobów, czasem konieczna jest również farmakoterapia. Celem psychoterapii, jest opanowanie lęku i osłabienie jego oddziaływania na tyle, aby zażywanie leków nie było potrzebne. Terapia zaburzeń lękowych odbywa się zwykle na zasadzie regularnych spotkań z psychoterapeutą raz, czasem dwa razy w tygodniu. W moim przekonaniu lęk jest reakcją na to, czego nie znamy (nie jesteśmy tego nieświadomi), poznanie „tego strasznego” sprawia, że zaburzenia lękowe ustępują. Praca nad lękiem to nieraz żmudne i wymagające zaangażowania działanie, ale owoce takiej inwestycji są tego warte. W moim gabinecie wielokrotnie miałam do czynienia z osobami zmagającymi się z silnym lękiem czy stresem – wierzę, że potrafię pomóc również Tobie zacząć żyć pełniej, bez ograniczeń w postaci natrętnych myśli czy strachu. Serdecznie zapraszam na konsultację ze mną lub osobami z mojego zespołu.

Nasi specjaliści dysponują ogromną wiedzą z zakresu leczenia nerwic, dzięki czemu mogą pomóc Ci odzyskać kontrolę nad swoim życiem. Nauczą Cię, jak radzić sobie z objawami zaburzeń i stopniowo będą dążyć do zmiany przekonań na temat obiektów Twojego lęku i rzeczy, które sprawiają Ci trudności. W ten sposób masz szansę wypracować nowe spojrzenie na niektóre sprawy, a tym samym rezygnować z destrukcyjnych zachowań, zastępując je bardziej adekwatnymi. Poza tym pacjent może zadbać o niektóre elementy samodzielnie, jako wspomaganie terapii. Mowa tu o zdrowym stylu życia, dbaniu o wysiłek fizyczny, tworzeniu i utrzymywaniu relacji, a także odpoczynku. Ze względu na tak duży poziom lęku i strachu towarzyszący nerwicy, ważna jest umiejętność relaksowania się, na przykład za pomocą technik relaksacyjnych. Wspominamy o tym, ponieważ takie działania mogą znacząco wpłynąć na skuteczność terapii i ułatwić codzienne funkcjonowanie. Oczywiście nie musisz robić wszystkiego sam. Psychoterapeuta pomoże Ci odnaleźć odpowiednie dla Ciebie sposoby rozładowania nagromadzonego stresu i niepokoju.